Ofte stilte spørsmål
Arkiver: FAQ
-
Hva er fremkjøringstakst (hentetakst)?
Dette er prisen du betaler for at en taxi henter deg på din adresse. Fremkjøringstakst fremgår av gjeldende taksttabell for ditt taxiselskap.
MERK: I byene Bergen, Kristiansand, Sandnes/Stavanger og Arendal/Grimstad betaler du ikke fremkjøringstakst. Der henter vi deg der du ønsker – til samme pris som taxi fra holdeplass!
-
Hva gjør jeg om jeg glemmer noe i en taxi?
Eiendeler som er gjenglemt i en av våre biler, blir normalt levert til politiets hittegodskontor ved første passende anledning.
Hvis du vet hvilken bil du har kjørt med, kan vi så langt mulig også prøve å sjekke direkte med sjåfør
-
Hvordan blir jeg taxisjåfør?
For å bli sjåfør i 07000 Taxi kreves det at du har gjennomgått sjåføropplæring for aktuelt område. Dette går normalt flere ganger i løpet av året. I tillegg må du ha en vandelsattest fra politiet og være fylt 20 år.
Dersom du ikke har kjøreseddel for taxi fra før 1.11.20 – eller gyldig YSK for persontransport – må du nå også bestå en teoretisk og en praktisk prøve hos Statens Vegvesen for å bli sjåfør.Informasjon om sjåførkurs for noen av våre områder finner du her:
For rekruttering og opplæring i andre 07000-områder, kontakt din nærmeste 07000 taxisentral
-
Hvor finner jeg dere?
Du finner oss først og fremst ute i trafikken, og som oftest har vi alltid en bil i nærheten. Om du bruker vår app kan du også bare bestille automatisk til din posisjon – så finner vi deg :). Hvis du ønsker å kontakte eller oppsøke din taxisentral, finner du kontakinformasjon her
-
Hvilke betalingsmidler kan jeg bruke i en 07000-taxi?
I tillegg til kontant betaling godtar vi de fleste kredittkort som VISA, MasterCard, American Express, samt TT-kort.
Du kan også betale med Vipps i bilen – eller automatisk i app ved turens slutt hvis du har registrert betalingskort i vår app for iPhone og Android. Ulike rekvisjonsløsninger for avtalekunder kan også benyttes etter avtale.
-
Hva innebærer det å bestille en maxitaxi / storbil?
En maxitaxi er en bil med plass til 5 passasjerer eller mer. Her gjelder egne priser – se taksttabell. Vi har et godt utvalg av biler som kan frakte opp til 16 passasjerer. Da det til tider er stor etterspørsel etter slike biler, er det viktig at du oppgir nøyaktig antall passasjerer og eventuelt antall kolli som skal være med. De største bilene har også mulighet til å frakte rullestolbrukere.
-
Hva gjør jeg om jeg har glemt å be om kvittering?
Dersom du har betalt med kredittkort bør du henvende deg til kortutsteder (bank) for å få kvittering. Vi vii vil deretter levere kopi av kvitteringen til kortutsteder. Av hensyn til våre kunders sikkerhet og personvern kan vi normalt ikke utgi kopi av kvittering direkte til korthaveren.
Dersom du har betalt kontant har vi dessverre ikke mulighet til å utstede kopi av kvittering.
-
Spørsmål vedrørende pant.
Sjåfør skal snarest og innen 24 – tjuefire – timer underrette taxisentralen om gjenstander mottatt som sikkerhet for betaling. Offentlige dokumenter som f.eks. pass og førerkort, aksepteres ikke som panteobjekt. Taxifører plikter å gi passasjeren kvittering på sentralens godkjente blankett for mottatt pant.
Pantekvittering skal være påført kjørerute, kjørebeløp, gebyr, tid og sted for tilbakelevering av pantet.
Spørsmål om pant rettes direkte til din taxisentral.
NB! Offentlige dokumenter som f.eks. pass og førerkort, aksepteres ikke som panteobjekt.
-
Hvilke retningslinjer gjelder for frakt av dyr i taxi?